Tuesday 12 February 2013

HAKIKAT MENULIS


Kalau tidak yakin dengan apa yang kau tulis, bagaimana mungkin kau menggerakkan pembaca untuk bertindak? Menulis bukanlah bermain kata-kata. Susunan kalimat yang indah bisa sangat membosankan jika tidak memiliki makna yang kuat. Bukan kecerdasan yang membuat seorang penulis menjadi BESAR. Kehausan pada ilmulah yang membuat tiap goresan pena jadi bermakna.

Setiap tetes tinta seorang penulis adalah darah bagi perubahan peradaban. Karenanya, perhatikan bagaimana ujung penamu bergerak! Seandainya semua orang memiliki kecerdasan yang sama dalam menulis, maka KESABARAN-lah yang akan membuatnya berbeda! Tiada penghambat menulis yang lebih besar dari KETAKUTAN DINILAI. Tiada kendali yang lebih baik dari KETAKUTAN MENEBAT KEBATILAN.

Pengetahuan melahirkan keteraturan berbahasa, sedang kekuatan TUJUAN membangkitkan ketajaman kata. Kalau engkau menulis untuk menyampaikan KEBENARAN, buat apa kau sibukkan dirimu mencari inspirasi? Tiada landasan semangat yang lebih kokoh dari keyakinan pada agama. Tiada penjaga keyakinan yang lebih baik dari NIAT yang bersih.

Disarikan dari buku Menyimak Kicau Merajut MaknaSalim A. Fillah

0 comments:

Post a Comment

 

Ich bin Muslime ^^ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template